Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Η σημερινή ομιλία του Δημήτρη Λακασά στο συνέδριο που διοργανώθηκε από την Εταιρία Ανάπτυξης & Προόδου (ΕΤΑΠ) του ΕΒΕΑ

Μας το έστειλε ο ΣΕΒΕ..... Ευχαριστούμε πάρα πολύ 
Η Ελλάδα θα ανακάμψει οικονομικά με όχημα την εξωστρέφεια και πιο συγκεκριμένα όταν επιτύχει το 50% του ΑΕΠ να προέρχεται από τις εξαγωγές αγαθών & υπηρεσιών και ταυτόχρονα όταν επιτύχει να υποκαταστήσει κατά 30% τις εισαγωγές της από ελληνικής παραγωγής προϊόντα

Στο συνέδριο με τίτλο «Προϊόν Ελληνικό! Δύναμη Ανάπτυξης & Εξωστρέφειας της Ελληνικής Οικονομίας», που διοργανώθηκε από την Εταιρία Ανάπτυξης & Προόδου(ΕΤΑΠ) του ΕΒΕΑ και πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα στο Divani Caravel Hotel, συμμετείχε με ομιλία του ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς στην ενότητα «Ανταγωνιστικότητα – Εξωστρέφεια – Διεθνές Branding».

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ «Για να τεθεί η ελληνική οικονομία σε σταθερές βάσεις, θα πρέπει ένα επιπλέον 25% του ΑΕΠ μας να μεταφερθεί σε νέες εξαγωγικές δραστηριότητες. Σήμερα, ο εθνικός μέσος όρος στην εξαγωγική επίδοση (εξαγωγές % ΑΕΠ) στα αγαθά είναι 12,4% και στα αγαθά και υπηρεσίες είναι στο 26%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται σε 45%.

Πώς θα προχωρήσουμε; Με όχημα το μότο «Παράγω και Εξάγω». Η ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής θα έρθει με δύο τρόπους: 1) αύξηση της εγχώριας ζήτησης για τα ελληνικά προϊόντα, 2) αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στις διεθνείς αγορές.

Είναι αναγκαίο να αλλάξουμε επειγόντως καταναλωτικές συνήθειες και να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα εσωστρέφειας στην κατανάλωσή μας. Στόχος μας πρέπει να είναι να υποκαταστήσουμε τουλάχιστον κατά 30% τα εισαγόμενα προϊόντα με ελληνικά. Να ξεφύγουμε από τη λογική του «εγώ» και να λειτουργήσουμε στη λογική του «εμείς».

Η ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών θα γίνει με επένδυση στην εξωστρέφεια με τηνΕθνική Στρατηγική Εξαγωγών. Με μια στρατηγική που:

1)  προωθεί την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, που καλλιεργεί μια κουλτούρα εξωστρέφειας στις ελληνικές επιχειρήσεις.
2) προχωρά στο country re-branding της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη και με στοχευμένες στρατηγικές μάρκετινγκ προβάλλει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ελληνικών προϊόντων.
3) θέτει μια για πάντα τέλος στη βασανιστική και χρονοβόρα διαδικασία του εξορθολογισμούτου δημόσιου τομέα, που προχωρεί δυναμικά σε άρση των εξαγωγικών αντικινήτρων και εμποδίων, αλλά και στην αναγκαία αποδέσμευση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, προς αξιοποίηση των εξαγωγικού τομέα».

Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της ομιλίας του Προέδρου του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρη Λακασά....





Αξιότιμοι προσκεκλημένοι,

Κυρίες και κύριοι,

Για να τεθεί η ελληνική οικονομία σε σταθερές βάσεις, θα πρέπει ένα επιπλέον 25% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος μας, να μεταφερθεί σε νέες εξαγωγικές δραστηριότητες. Σήμερα, ο εθνικός μέσος όρος στην εξαγωγική επίδοση (εξαγωγές % ΑΕΠ) στα αγαθά είναι 12,4% και στα αγαθά και υπηρεσίες είναι στο 26%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται σε 45%. Πώς θα προχωρήσουμε; Με όχημα το μότο «Παράγω και Εξάγω».

Η ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής θα έρθει με δύο τρόπους: 1) αύξηση της εγχώριας ζήτησης για τα ελληνικά προϊόντα, 2) αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στις διεθνείς αγορές.

«Γιατί να επιλέξω το ελληνικό προϊόν όταν μπορώ να βρω το εισαγόμενο φθηνότερα» είναι ένα ερώτημα που ακούγεται συχνά από Έλληνες καταναλωτές. Μα αυτό είναι και το πρόβλημα της χώρας μας. Δεν υπάρχει ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα, ούτε και από τους Έλληνες. Έχουμε γυρίσει την πλάτη στα ελληνικά προϊόντα και προτιμούμε τα εισαγόμενα. Ουσιαστικά δηλαδή, δίνουμε τα λεφτά μας στους ξένους, ενισχύοντας τις οικονομίες τους, άρα έμμεσα μειώνουμε την ελληνική παραγωγή.

Είναι όλα ένας φαύλος κύκλος. Η εταιρία που παράγει στην Ελλάδα πληρώνει φόρους στην Ελλάδα. Ο Έλληνας εργαζόμενος που θα κρατήσει τη δουλειά του και θα πληρωθεί, επειδή εμείς σαν καταναλωτές τον στηρίζουμε, θα ξοδέψει τον μισθό του στην Ελλάδα, τονώνοντας την εσωτερική κατανάλωση. Αντίθετα, όσο αυξάνεται η ανεργία, τόσο μειώνεται η κυκλοφορία χρήματος.

Είναι αναγκαίο να αλλάξουμε επειγόντως καταναλωτικές συνήθειες και να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα εσωστρέφειας στην κατανάλωσή μας. Στόχος μας πρέπει να είναι να υποκαταστήσουμε τουλάχιστον κατά 30% τα εισαγόμενα προϊόντα με ελληνικά. Να ξεφύγουμε από τη λογική του «εγώ» και να λειτουργήσουμε στη λογική του «εμείς».

Ο Μιχάλης Γκλεζάκου, καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά, υποστηρίζει σε άρθρο του ότι αν υποκαταστήσουμε το 20% των εισαγόμενων αγαθών με ντόπια, θα «πέφτουν» στην ελληνική οικονομία περίπου €10 δις το χρόνο. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτός ο αριθμός.

Μάλιστα, ένα στάδιο μετά, στόχος μας θα πρέπει να είναι να προτιμάμε προϊόντα, που όχι μόνο παράγονται στην Ελλάδα, αλλά και που μεγιστοποιούν την ελληνική προστιθέμενη αξία, δηλαδή την αξιοποίηση των ελληνικών πρώτων υλών, εξοπλισμού κα.

Ενίσχυση ελληνικών εξαγωγών. Είναι εφικτή και με ποιον τρόπο;

Διάβασα πρόσφατα ένα άρθρο της Deutsche Welle. Το άρθρο έχει τίτλο: «Γιατί οι Έλληνες δεν μπορούν να εξάγουν τα προϊόντα τους» και ξεκινάει με αναφορά στους λάθος χειρισμούς αναφορικά με την εξαγωγική στρατηγική της Ελλάδας. Τα προϊόντα μας σύμφωνα με το άρθρο είναι ακριβά και μη ανταγωνιστικά. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Η κρίση δεν έκανε τα ελληνικά τρόφιμα και γενικότερα τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα πιο ανταγωνιστικά στην τιμή τους. Αντίθετα, η τιμή τους αυξήθηκε και έγιναν λιγότερο ανταγωνιστικά». Ανταγωνιστικότητα είναι η λέξη κλειδί, που ακόμα αναζητούμε στην Ελλάδα και δυστυχώς μόνο με τη μείωση του κόστους εργασίας δεν πρόκειται να έρθει.

Κι όμως, σύμφωνα με τον Εμπορικό και Οικονομικό Ακόλουθο της Πρεσβείας της Κίνας, κ. Liwei, οι Κινέζοι «διψούν» για ποιοτικά ελληνικά προϊόντα. Συγκεκριμένα, προϊόντα όπως το κρασί, το μάρμαρο, το λάδι έχουν καλό όνομα στην πολύ ανταγωνιστική πλέον Κινεζική αγορά. Σαφέστατα, η τοποθέτηση ελληνικών προϊόντων στα ράφια των Κινέζικων σούπερμάρκετ δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά η δυναμική ανάπτυξης σε μια αγορά με τεράστιες προοπτικές τόσο σήμερα όσο και σε βάθος χρόνου είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσουμε.

Επενδύουμε στην εξωστρέφεια με την Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών.

Με μια Στρατηγική που προωθεί την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, που καλλιεργεί μια κουλτούρα εξωστρέφειας στις ελληνικές επιχειρήσεις.

Με μια Στρατηγική που προχωρά στο country re-branding της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη και που με στοχευμένες στρατηγικές μάρκετινγκ προβάλει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ελληνικών προϊόντων.

Με μια Στρατηγική που θέτει μια για πάντα τέλος στην βασανιστική και χρονοβόρα διαδικασία του εξορθολογισμού του δημόσιου τομέα, που προχωρεί δυναμικά σε άρση των εξαγωγικών αντικινήτρων και εμποδίων, αλλά και σε απλά αποδέσμευση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, προς αξιοποίηση των εξαγωγικού τομέα.

Ας γίνουμε όλοι μας και ο καθένας ξεχωριστά πρεσβευτές των ελληνικών προϊόντων τόσο στην εγχώρια όσο και στις διεθνείς αγορές. Ήρθε η ώρα να αναλάβουμε τις τύχες μας και να δείξουμε πού μπορούμε να φτάσουμε!

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.