Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

Η ομιλία του κ. Δημήτρη Λακασά στη 38η Τακτική Γενική Συνέλευση ΣΕΒΕ

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος.... ΣΕΒΕ

Ημερομηνία Ομιλίας: 05/06/13
Εκδήλωση: 38η Ανοιχτή Γενική Συνέλευση ΣΕΒΕ
Ομιλητής: Πρόεδρος ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς

Αξιότιμοι προσκεκλημένοι, αγαπητοί επιχειρηματίες, μέλη του ΣΕΒΕ και μη,


Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην 38η Τακτική Γενική Συνέλευση του ΣΕΒΕ.

«Όλοι θέλουμε την ανάπτυξη, αλλά αν είσαι σε λάθος δρόμο, πρόοδος και ανάπτυξη σημαίνει να κάνεις μεταβολή και να γυρίσεις πίσω στο σωστό δρόμο». Τάδε έφη ο περίφημος Ιρλανδός συγγραφέας Clive Staples Lewis.

Η χώρα μας πριν από περίπου 30 χρόνια, κατά την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή κοινότητα και μετά, είχε μια ανεπτυγμένη πρωτογενή παραγωγή, βιοτεχνική και βιομηχανική παραγωγή και χαμηλό εξωτερικό χρέος. Η κατάσταση αυτή, δυστυχώς, σταδιακά με τον καιρό άρχισε να ανατρέπεται και μέλημα μας πλέον είναι να αποκτήσουμε ως οικονομία εκ νέου τα χαρακτηριστικά που απωλέσαμε. 

Η ανατροπή με το νέο οικονομικό μοντέλο «Παράγω & Εξάγω».

Το ΑΕΠ σήμερα έχει υποχωρήσει περισσότερο από 20%. Για την Ελλάδα όμως δεν υπήρχε άλλος δρόμος, στο μέτρο που η χώρα κατανάλωνε μόνον με δανεικά και είχε σχεδόν μηδενική ανταγωνιστικότητα.

Εδώ και αρκετές δεκαετίες, ο μέσος Έλληνας «εκπαιδεύτηκε» να ζει, να λειτουργεί και να δραστηριοποιείται σε μία οικονομία εσωστρεφή, έντονα καταναλωτική, αποβιομηχανισμένη με ίχνος κινήτρου για παραγωγή, για γέννηση νέων ιδεών και επιχειρηματικών προσπαθειών, για δημιουργία καινοτομίας. Όλοι μας θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι αυτό το διαβρωμένο και στρεβλό σύστημα διεκπεραίωσης της πολιτικής, θα πρέπει να γκρεμιστεί από τα θεμέλια.


Στην Ελλάδα η κρίση δεν ήταν διπλή, δηλαδή δημοσιονομική και ρευστότητας, αλλά τετραπλή, καθώς θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και την κρίση ανταγωνιστικότητας και διακυβέρνησης, με την τελευταία να αφορά και την ευρωζώνη. Τα μέτρα για την κοινωνία ήταν εξαιρετικά οδυνηρά αλλά με περιορισμένη επίδραση στην ανταγωνιστικότητα, αφού ναι μεν το έλλειμμα στο ισοζύγιο προϊόντων και υπηρεσιών μηδενίζεται, ωστόσο αυτό είναι αποτέλεσμα της κατάρρευσης των εισαγωγών λόγω της μείωσης της ζήτησης και της αδυναμίας χρηματοδότησης των εισαγωγών. Η βελτίωση των εξαγωγών δεν είναι -και δεν θα μπορούσε να είναι - από μόνη της επαρκής για να οδηγήσει στην ανάκαμψη όσο παραβλέπουμε το άλλο κρίσιμο μέρος της ανταγωνιστικότητας,  το «ΤΙ ΠΑΡΑΓΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΠΟΥΛΑΜΕ».

Επιπλέον, ο αρνητισμός για τομές στο Κράτος, στις συναλλαγές και τη διαφθορά ή σε επιμέρους αγορές, πχ στην ενέργεια, στις μεταφορές, σε διάφορες υπηρεσίες, που όλα επηρεάζουν το κόστος παραγωγής και την ανταγωνιστικότητα, όπως και η αδυναμία του πολιτικού μάνατζμεντ να εμπνεύσει εμπιστοσύνη, ακύρωναν την επιδίωξη ανάκτησης της χαμένης ανταγωνιστικότητας.

Το ζητούμενο ωστόσο –εδώ που φτάσαμε- δεν είναι οι διαπιστώσεις από τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, αλλά οι δραστικές διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα! Αλλιώς το άμεσο μέλλον δε θα είναι ρόδινο. Η κατάσταση μπορεί να ανατραπεί μόνο αν δείξουμε πως κάτι έχουμε καταλάβει κι αρχίσουμε να προσγειωνόμαστε στα μονοπάτια της λογικής.

Για να βγει η χώρα από το τέλμα, πρέπει ως λαός και ως κράτος να κάτσουμε να δουλέψουμε σκληρά, να δημιουργήσουμε από την αρχή και να επενδύσουμε σε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, εστιασμένο στην παραγωγή ανταγωνιστικών διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, με την προϋπόθεση της μετακίνησης πόρων από τα μη εμπορεύσιμα στα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και της υποκατάστασης των εισαγωγών από τα εγχώρια παραγόμενα αγαθά. Όλα αυτά συνοψίζονται στο δόγμα του ΣΕΒΕ: «Παράγω και Εξάγω».

Αν υπάρχει κάποιο θετικό στοιχείο στην όλη κατάσταση, αυτό είναι ότι η Ελλάδα έχει πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη. Αλλά χωρίς βαθύτερη πολιτική αναμόρφωση θα παραμείνουν ανεκμετάλλευτες  και θα χρειαστούν συνεχείς επιμηκύνσεις των δανείων της, με ευνοϊκότερους όρους από αυτούς της αγοράς.

Όντως, κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει. Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής και η δύσκολη αυτή προσπάθεια θα πρέπει να συνεχιστεί. Απαιτείται επαγρύπνηση και εγρήγορση!


Ο Νέος Εθνικός στόχος του ΣΕΒΕ: 45% συνεισφορά της εξωστρέφειας (αγαθά & υπηρεσίες) στην ελληνική οικονομία με ορίζοντα το 2020

Ήρθε η ώρα να γίνουμε πιο αυστηροί με τους εαυτούς μας. Να βάλουμε νέους στόχους, πιο απαιτητικούς και πιο συγκεκριμένους. Ως γνωστόν, οι ελληνικές εξαγωγές το 2012 αντιστάθηκαν σθεναρά ακόμα μία χρονιά στη δίνη της ύφεσης και υπολογίζονται πλέον σε €27 δις. ή σε 14% συνεισφορά στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν. Το 14% μπορεί για την Ελλάδα να αποτελεί πολύ σημαντικό επίτευγμα και ιστορικό υψηλό ρεκόρ εξαγωγικής επίδοσης, συγκρινόμενοι ωστόσο με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, το ποσοστό αυτό είναι ακόμα ιδιαίτερα χαμηλό και απαιτεί εγρήγορση και περαιτέρω προσπάθεια. Η προσπάθεια αυτή από την πλευρά των εξαγωγικών επιχειρήσεων συνεχίζεται, καθώς το α’ τρίμηνο του 2013 οι ελληνικές εξαγωγές (συμπ. πετρελαιοειδών) αυξήθηκαν κατά 5,1%.

Στον ΣΕΒΕ θεωρούμε ότι ο νέος στόχος μας είναι να τεθεί η ελληνική οικονομία σε σταθερές βάσεις μέσα από την Παραγωγή και την Εξωστρέφεια και για να γίνει αυτό θα πρέπει ένα επιπλέον 25% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος μας, να μεταφερθεί σε νέες εξαγωγικές δραστηριότητες. Σήμερα, ο εθνικός μέσος όρος στην εξαγωγική επίδοση, αθροιστικά στα αγαθά και στις υπηρεσίες είναι στο 26%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται σε 45%. Σε αυτό το ποσοστό θα πρέπει λοιπόν να φτάσει η συνεισφορά της εξωστρέφειας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας με χρονικό ορίζοντα το 2020, προκειμένου αυτή να σταθεί στα πόδια της και καλούμε την κυβέρνηση να υιοθετήσει αυτόν στον στρατηγικό στόχο και αυτή τη φορά τα αντανακλαστικά της να λειτουργήσουν άμεσα, πριν χαθεί και άλλος χαμένος χρόνος.

Δεν αρκεί όμως να θέσουμε μία συγκεκριμένη στοχοθεσία, το ζητούμενο είναι και το πώς θα επιτευχθεί. Σε αυτό το πλαίσιο απαιτείται η δημιουργία ενός  οδικού χάρτη-roadmap για τις εξαγωγές, καθώς και ενός ενιαίου φορέα εξωστρέφειας με ενισχυμένες θεσμικές αρμοδιότητες. Η ανάγκη για άμεση αλλαγή των πολύπλοκων δομών του κράτους είναι μεγάλη και σε αυτές τις νέες δομές, ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να διαδραματίζει ισχυρό ρόλο με σκοπό την ταχύτατη χάραξη στρατηγικής αλλά και των επιμέρους τακτικών ενεργειών που χρειάζονται άμεσα οι επιχειρήσεις, ώστε να συνεχίσουμε να έχουμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της εξαγωγικής μας δραστηριότητας και να βελτιώνουμε συνεχώς το εμπορικό μας ισοζύγιο.

Brand repositioning

Ήδη χάθηκε πολύτιμος χρόνος όταν η πολιτική και κοινωνική αστάθεια στη χώρα πέρυσι τέτοιο καιρό, έδιναν δικαιώματα για να διασυρθεί το brand name της Ελλάδας μέχρι εκεί που δεν πάει. Ειλικρινά, σας μιλάω αυτή τη στιγμή ως επιχειρηματίας, η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική για την εικόνα της Ελλάδος και για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Χαρακτηριστήκαμε μέχρι και ως «Μη Εμπορεύσιμη Χώρα», ενώ την ίδια στιγμή όλες οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων σταμάτησαν εν μία νυκτί να ασφαλίζουν τα εμπορεύματα με προορισμό την χώρα μας, με αποτέλεσμα οι έλληνες επιχειρηματίες να μην έχουν πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες για να λειτουργήσουν.

Το Brand λοιπόν της χώρας, βρέθηκε στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά σε πολύ χαμηλό επίπεδο, μάλιστα έχει ισχυρή αναγνωρισιμότητα, αλλά με πολύ αρνητική εικόνα. Η μεταστροφή του κλίματος ωστόσο που παρατηρείται σταδιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα στην εικόνα της Ελλάδος διεθνώς, αποδείχτηκε ιδιαίτερα ευεργετική για τις ελληνικές εξαγωγές και τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Η Η σταθερότητα η οποία δείχνει πλέον να έχει επέλθει σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο στο εσωτερικό της χώρας, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την περαιτέρω δραστική βελτίωση της εικόνας της στο εξωτερικό.

Ωστόσο, η διαδικασία αυτή απαιτεί άμεσα μία συγκεκριμένη στρατηγική Brand Repositioning για την ενιαία και αποτελεσματική ανάδειξη του “MadeinGreece”.

Στόχος πλέον της κυβέρνησης πρέπει να είναι η αναβάθμιση και η αποκατάσταση της ζημιάς που έχει προκληθεί, με την ταυτόχρονη ανάδειξη υφιστάμενων και δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών με χαρακτήρα - brand. Πρέπει να πείσουμε πως η Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος, θάλασσα, καλοκαίρι και νησιά, ούτε μόνο διαδηλώσεις στους δρόμους, οικονομική ανέχεια και διαφθορά. Η Ελλάδα είναι δημιουργικότητα, ποιότητα, καινοτομία, εξωστρέφεια, μεράκι και φιλότιμο.

Υπάρχει τεράστια υπεραξία γύρω από το όνομα «Ελλάδα»!

Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να χαιρετήσουμε και την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη σύσταση της επιτροπής Branding που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του γραφείου του πρωθυπουργού και του κ. Κεδίκογλου, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων Υπουργείων (ΥΠΕΞ, Τουρισμού, ΥΠΑΑΤ, ΥΠΑΝΥΠ), με σκοπό την ολιστική προσέγγιση των θεμάτων και της επικοινωνίας της "εικόνας" της χώρας. Ο ΣΕΒΕ είναι στην διάθεση της εν λόγω επιτροπής να συνεισφέρει με την εμπειρία του, αφού έχει αναπτύξει πολύ καιρό τώρα θέσεις και προτάσεις μέσα από το πρίσμα του "τελικού χρήστη" που είναι απαραίτητο για την εθνική στρατηγική branding της εκάστοτε χώρας.

Επίσης αγαπητοί συνάδελφοι, θα πρέπει να μην τα περιμένουμε όλα από το κράτος. Θα πρέπει και όλοι εμείς οι Έλληνες εξαγωγείς και ο καθένας χωριστά να γίνουμε πρεσβευτές της χώρας μας (brand ambassadors) στο εξωτερικό.


Υποκατάσταση των εισαγωγών από ελληνικά προϊόντα

Ένα ακόμα πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα σε επίπεδο νοοτροπίας, είναι ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουμε γυρίσει την πλάτη στα ελληνικά προϊόντα και προτιμούμε τα εισαγόμενα. Ουσιαστικά δηλαδή, δίνουμε τα λεφτά μας στους ξένους, ενισχύοντας τις οικονομίες τους, άρα έμμεσα μειώνουμε την ελληνική παραγωγή.

Η αλήθεια είναι ότι έχουν λάβει χώρα τον τελευταίο καιρό σημαντικές πρωτοβουλίες, τόσο για την ενίσχυση του Brand της χώρας και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό, όσο και για την ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση των ελλήνων καταναλωτών, κατευθύνοντας τους στην εγχώρια κατανάλωση.

Πρέπει επειγόντως να αλλάξουμε καταναλωτικές συνήθειες και καταναλωτική κουλτούρα. Όσο οξύμωρο και αν ακούγεται από εμένα, ως Πρόεδρος του ΣΕΒΕ και χωρίς καθόλου να υποτιμώ την αμιγώς εμπορική δραστηριότητα και τη συμβολή της στις εξαγωγές, πιστεύω πως πρέπει οι Έλληνες να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα ελληνικότητας στην κατανάλωσή μας και σεβασμού προς την εγχώρια παραγωγή και την εντοπιότητα των προϊόντων. Αυτό που λέω δεν είναι σε καμιά περίπτωση εθνικιστικό. Απλά πλέον δεν έχουμε άλλη επιλογή. Πρέπει να υποκαταστήσουμε τα εισαγόμενα προϊόντα με ελληνικά. Εξάλλου, όπως λέει και σοφός λαός μας: «Αν δεν στηρίξεις το σπίτι σου, θα πέσει και θα σε πλακώσει». 

Ενίσχυση της Ρευστότητας των Επιχειρήσεων-Μείωση Επιτοκίων

Πέρα από τα παραπάνω προβλήματα, έχουμε να αντιμετωπίσουμε όμως ένα ακόμα σοβαρότερο ζήτημα. Αυτό της ρευστότητας των επιχειρήσεων μας και όλων των ελληνικών επιχειρήσεων πλέον. Γνωρίζουμε όλοι ότι καθημερινά δίνουμε τη δική μας μάχη για επιβίωση και για να κρατήσουμε τη σημαία της Ελλάδας ψηλά στις διεθνείς αγορές.

Πρωταρχικός στόχος του ΣΕΒΕ είναι να βρεθούν λύσεις έτσι ώστε να διασφαλιστεί η διάσωση των υγιών τουλάχιστον επιχειρήσεων για την επόμενη ημέρα. Το σημαντικότερο πρόσκομμα για την αξιοποίηση των διαθέσιμων εργαλείων και προγραμμάτων από τις επιχειρήσεις, είναι το γεγονός ότι όλες οι δράσεις τόνωσης της ρευστότητας «διέρχονται» μέσα από το κανάλι των ελληνικών τραπεζών, οι οποίες στην προκειμένη χρονική στιγμή έχουν αδυναμία στη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων.

Ο ΣΕΒΕ, ειδικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 ετών κατέθεσε επίμονα συγκεκριμένες και σημαντικές προτάσεις για την τόνωση της ρευστότητας στα αρμόδια όργανα και Υπουργεία, μέρος των οποίων έχει υιοθετηθεί, αλλά ακόμα δεν έχουν λειτουργήσει με τον επιθυμητό τρόπο, έτσι ώστε να επιλυθεί ουσιαστικά το πρόβλημα της ρευστότητας.
Κατ’ αρχάς η υλοποίηση του προγράμματος ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, το οποίο μέχρι στιγμής προχωράει με ανησυχητικά αργούς ρυθμούς εξαιτίας της απροθυμίας των ξένων  μετόχων, πρέπει να επισπευτεί και να ολοκληρωθεί άμεσα και να δεσμευτεί ένα συγκεκριμένο ποσοστό για την ενίσχυση της ρευστότητας της πραγματικής οικονομίας μέσω σχετικού μηχανισμού, με ευνοϊκούς όρους για τις επιχειρήσεις.

Επιπλέον, σχετικά με το κόστος δανεισμού, θεωρούμε αδιανόητο η μέση ελληνική επιχείρηση να δανείζεται σήμερα από τα εγχώρια τραπεζικά ιδρύματα με επιτόκια της τάξης του 8%-12%, όταν αυτά αντλούν χρήμα από την πρωτογενή αγορά με μέσο όρο 4,5-5% και μάλιστα πιέζουν για περαιτέρω μειώσεις στα επιτόκια κατάθεσης. Ειδικά για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να βγουν και να ανταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές, το spread του 7%-8% είναι απαγορευτικό, από τη στιγμή που χώρες με εξίσου σημαντικά δημοσιονομικά προβλήματα, όπως  η Ισπανία και η Ιταλία για επιχειρηματικά δάνεια έως 1 εκατ. ευρώ (με διάρκεια από 1 έως 5 χρόνια) δανείζουν με επιτόκιο 6%. Και για να μειωθούν τα επιτόκια στις χορηγήσεις των τραπεζών θα πρέπει αυτές να βρουν πρόσβαση σε «φθηνό» χρήμα. Με επιτόκια προθεσμιακών καταθέσεων της τάξης του 6-7% που είδαμε τους προηγούμενους μήνες στις βιτρίνες των τραπεζών, δε γίνεται οι τράπεζες να βρουν φτηνά κεφάλαια, δε γίνεται επομένως και οι επιχειρήσεις να δανειστούν φτηνά από αυτές.

Χρειάζεται εδώ και τώρα παρέμβαση! Κουραστήκαμε να λέμε τα αυτονόητα. Μέχρι και ένας πρωτοετής φοιτητής τους πανεπιστημίου γνωρίζει ότι σε περιόδους ύφεσης, μόνο μία επεκτατική πολιτική με χαμηλά επιτόκια τόσο καταθέσεων, όσο και δανεισμού μπορεί να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για οικονομική ανάπτυξη. Η αγορά χρειάζεται εδώ και τώρα  ρευστό. 

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι σύμφωνα με δημοσιεύματα της προηγούμενης εβδομάδας, τόσο η Κομισιόν, όσο και η ΕΚΤ απαιτούν να πέσουν τα επιτόκια στις προθεσμιακές καταθέσεις στο 2% και ζητούν "μηδενισμό" στο ταμιευτήριο.  Ενώ η πίεση πλέον του ΔΝΤ για φθηνότερα επιχειρηματικά δάνεια εντείνεται.

Φορολογικό καθεστώς επιχειρήσεων

Εξαιρετικά σημαντικό για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων είναι ένα σταθερό, απλό και δίκαιο φορολογικό σύστημα με διαφάνεια και ανταποδοτικότητα για τις συνεπείς φορολογικά επιχειρήσεις. Ειδικότερα αιτήματα του ΣΕΒΕ αποτελούν η καθιέρωση Ενιαίου Φορολογικού Συντελεστή (Flat Tax Rate), η πλήρης απαλλαγή των επιχειρήσεων από τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα και η επαναφορά του προϊσχύοντος καθεστώτος αναφορικά με τις αποσβέσεις άυλων περιουσιακών στοιχείων και δικαιωμάτων μιας επιχείρησης, δηλ. η δυνατότητα απόσβεσης εφάπαξ ή το πολύ σε πέντε χρόνια και όχι σε δέκα όπως ισχύει σήμερα ώστε να αποφευχθεί η δήλωση περισσότερων φορολογητέων κερδών.

Ενίσχυση υποδομών – Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ επίσης στη σημασία των υποδομών για μας τους εξαγωγείς. Είναι γνωστή η αλληλεξάρτηση των εξαγωγών με τις μεταφορές, καθώς συνιστούν καθοριστική παράμετρο για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, με δεδομένη μάλιστα την απομακρυσμένη γεωγραφική θέση της χώρας μας.

Θεωρούμε επιτακτική τη βελτίωση των υποδομών σε όλους τους κλάδους μεταφορών (χερσαίες, θαλάσσιες, αεροπορικές), τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των μεταφορών, τον ταχύτερο ρυθμό των διαρθρωτικών αλλαγών με τις ιδιωτικοποιήσεις και τις παραχωρήσεις, την αναδιάρθρωση φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα καθώς και την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και των κέντρων logistics. Όλα τα παραπάνω θα συμβάλλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και της οικονομίας γενικότερα.

Ιδιαίτερα όμως θα ήθελα να τονίσω τη σημασία για την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ζητούμενο για τους Έλληνες επιχειρηματίες παραμένει η ανάπτυξη, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για την εξυπηρέτηση των χρηστών του και του διεθνούς εμπορίου της ευρύτερης περιοχής ώστε να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό λιμάνι με συνδυασμένες μεταφορές στα επίπεδα που επιζητούν πλέον η σύγχρονη λιμενική βιομηχανία και οι πελάτες του λιμανιού.

Αίτημα του ΣΕΒΕ αποτελεί η ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ  σε στρατηγικό επενδυτή διεθνούς εμβέλειας ως προς τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που θα πετύχει την επαναπροσέλκυση διεθνών ναυτιλιακών γραμμών και την ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου προς τις αγορές της Ν.Α. αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης.


Βιβλιοπαρουσίαση Οδηγού Εξαγωγών ΣΕΒΕ με την υποστήριξη της Εurobank

Επίσης, θα ήθελα να σας παρουσιάσω και επίσημα τον Oδηγό Εξαγωγών «Θέλετε να εξάγετε; Οδηγός για μια εξωστρεφή επιχείρηση» του ΣΕΒΕ. Ο Σύνδεσμος τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την α’ έκδοση του συγκεκριμένου Oδηγού Εξαγωγών  τη συγγραφή του οποίου ανέλαβαν τα στελέχη του ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ. Η πρώτη έκδοση εξαντλήθηκε άμεσα και έτσι το Νοέμβριο του 2012 κυκλοφόρησε με την υποστήριξη της Eurobank η β’ έκδοση του Οδηγού με νέο τιράζ 1.000 εντύπων.

Ο Οδηγός αυτός απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις που είτε σκοπεύουν να ξεκινήσουν εξαγωγική δραστηριότητα, είτε βρίσκονται στα πρώτα στάδια της διεθνοποίησής τους, καθώς επίσης και σε κάθε επαγγελματία ή φοιτητή/σπουδαστή που ασχολείται ή επιθυμεί να ασχοληθεί με τα θέματα των εξαγωγών.

Τη συγγραφή του Oδηγού ανέλαβε το επιστημονικό προσωπικό του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ. Το περιεχόμενο του βασίστηκε στο σεμιναριακό υλικό «8 βήματα για να εξάγω» του ΣΕΒΕ. Το υλικό αυτό δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης LEONARDO DA VINCI, TRIM INTERNATIONAL TRADE MANAGEMENT (2005) από το Swedish Trade Council με την ενεργό συμμετοχή του ΣΕΒΕ και εμπλουτίστηκε από αξιόπιστες πηγές της διεθνούς βιβλιογραφίας, καθώς και από αντίστοιχους οδηγούς εξαγωγών χωρών με παράδοση στην εξωστρέφεια, όπως ο Καναδάς, η Νέα Ζηλανδία και η Αυστραλία.
    
Ο Οδηγός καλύπτει ένα μεγάλο εύρος θεματολογίας και ειδικότερα θέματα όπως διάγνωση του επιπέδου εξαγωγικής ετοιμότητας της επιχείρησης, εξαγωγικά κίνητρα, διαδικασία της έρευνας αγοράς, προϊοντική στρατηγική, εξαγωγικό μάρκετινγκ, οδηγίες για τη σύνταξη ενός εξαγωγικού επιχειρηματικού πλάνου, ευκαιρίες του e-Commerce & των Social Media ως εργαλεία διεθνοποίησης των επιχειρήσεων, χρήσιμες ιστοσελίδες για άντληση πληροφοριών, καθώς και μελέτες περίπτωσης (Case studies) εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Θα ήθελα και από το βήμα αυτό να ευχαριστήσω θερμά τη Eurobank για την υποστήριξή της σε αυτή την πρωτοβουλία του ΣΕΒΕ που στοχεύει να αποτελέσει ένα πρακτικό εργαλείο για τον Έλληνα εξαγωγέα και εν δυνάμει εξαγωγέα καθώς και για την ευρύτερη συνεργασία μας στο πλαίσιο υλοποίησης κοινών δράσεων και το ενδιαφέρον της σε θέματα ενίσχυσης της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων.

Περισσότερες πληροφορίες για τον Οδηγό και το περιεχόμενό του μπορούν να σας δοθούν από τη γραμματεία της εκδήλωσης και από το ΣΕΒΕ.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω το εξής: οι Έλληνες εξαγωγείς απέδειξαν και το 2011 και το 2012 ότι υπάρχει παραγωγική δομή ικανή να στηρίξει την ελληνική οικονομία μέσα στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βρίσκεται σήμερα.

Αποτελεί σχεδόν κοινοτυπία ο πρόεδρος ενός φορέα να κλείνει με την γνωστή έκκληση «Το κράτος να βοηθήσει την επιχειρηματικότητα». Όντας βαθιά επηρεασμένος από τον μεγαλύτερο Έλληνα διανοούμενο εν ζωή Στέλιο Ράμφο, θα χρησιμοποιήσω την φράση του «άσε τους άλλους Ε Σ Υ, τι μπορείς να κάνεις». Συνεπώς δεν θα ζητήσω βοήθεια από το κράτος, το μόνο που δεν θα ανεχτούμε ως εξαγωγείς είναι να συνεχίσουμε να βλέπουμε τις γνωστές παθογένειες της δημόσιας διοίκησης και θα απαιτήσουμε από το  κράτος να μας αφήσει ελεύθερους και ανεμπόδιστους να πράξουμε το πατριωτικό μας καθήκον που είναι η τόνωση της ανάπτυξης με μοχλό την εξωστρέφεια.

Πριν κλείσω, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους χορηγούς της 38ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μελών του ΣΕΒΕ και συγκεκριμένα τις εταιρίες: Eurobank, Noisis, Entersoft, Ζήτα Σωληνουργία, Isomat, Olympia Electronics και το Ξενοδοχείο Makedonia Palace.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.


Υπερσυνδέσεις: