Κυριακή 2 Ιουνίου 2013

Ανθισμένες Μανόλιες στο θέατρο Commedia

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος....Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη
Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη
 Ανέβηκε ο πήχης πιο ψηλά! Μετά την «Αγγελία» του Γιώργου Σκούρτη που ήταν γροθιά στο στομάχι για το θεατρόφιλο κοινό που την είχε παρακολουθήσει τον χειμώνα που πέρασε, ήρθαν
οι Ανθισμένες Μανόλιες που κορύφωσαν τα συναισθήματα και έκανε το κοινό να σηκωθεί όρθιο και να χειροκροτά ακατάπαυστα τις έξι υπέροχες ηθοποιούς…. Μιλώ για τη νέα θεατρική παραγωγή του θεατρικού εργαστηρίου Commedia που έκανε χθες πρεμιέρα στο κατάμεστο θεατράκι της οδού Σβορώνου 40, δίπλα στο Δημοτικό Ωδείο της πόλης μας!
Είχα γράψει και παλιότερα ότι ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Θανάσης Μαργαρίτης γνωρίζει πολύ καλά πώς να διανέμει τους ρόλους και να φέρνει το θεμιτό αποτέλεσμα…….Να ψυχογραφεί και να «βάζει» τη δική του προσωπική πινελιά σε όποιο θεατρικό έργο αποπειράται να ανεβάσει Ξέρει να πετυχαίνει αυτό που σκέφτεται από την αρχή της ιδέας της παράστασης. Ζει το έργο, παθιάζεται μαζί του, απαιτεί από τους συνεργάτες του να πραγματοποιήσουν αυτό που θέλει να ανεβάσει και το καταφέρνει….Χτίζει τους ρόλους λιθαράκι-λιθαράκι… Είναι σκηνοθέτης που έχει απαιτήσεις από τον εαυτό του και καταφέρνει να το πραγματοποιεί.. Τον παραδέχομαι και τον θαυμάζω γιατί ξέρει να χειριστεί τους χαρακτήρες και να έχει την ομάδα τόσο δεμένη και αγαπημένη που ο κάθε ηθοποιός να αγκαλιάζει και να «προστατεύει» τον άλλο…Ή φιλία και η αγάπη μεταξύ τους είναι το μυστικό της κάθε θεατρικής παραγωγής και αποδεικνύεται συνεχώς στο  κοινό που παρακολουθεί  και δεν χάνει παράσταση..
Βασισμένο στο αγγλικό έργο  Steel Magnolias που την σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Χέρμπερτ Ρος και το σενάριο είχε γράψει ο  Ρόμπερτ Χάρλινγκ και πρωταγωνιστούσαν οι Σάλι Φιλντ, Ντόλι Πάρτον, Σίρλεϊ ΜακΛέιν, Ντάριλ Χάνα, Ολυμπία Δουκάκη και Τζούλια Ρόμπερτς. που κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους στις 15 Νοεμβρίου 1989. Είχε λάβει θετικά σχόλια από τους κριτικούς ενώ έγινε και μεγάλη εισπρακτική επιτυχία με συνολικές εισπράξεις 95,9 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Η Τζούλια Ρόμπερτς τότε είχε πάρει   υποψηφιότητα για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου και βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της.
Έξι πολύ διαφορετικές γυναίκες μεταξύ τους συναντιούνται καθημερινά σε ένα κομμωτήριο. Η Τρούβι, η ιδιοκτήτρια, η Ελπίδα Κατσάνη, ο γάμος της οποίας περνάει κρίση, η Ουίζερ η Έλενα Παλάσκα η οποία έχει μια σχέση αγάπης και μίσους με την Κλερ την Χρύσα Ζερκιτανιδου, η Βάλια Βατζόλα στο ρόλο  της μυστηριώδους Ανέλ, η οικογενειάρχης η Λένα Αποστολίδου που υποδυόταν την Εμ'Λιν και η διαβητική της κόρη Ευγενία Τσικοπούλου Σέλμπι .
Όλοι οι ρόλοι στο έργο είναι πρωταγωνιστικοί και κινούνται μέσα σε χρόνο οικειότητας και κλίμα καθημερινότητας, έτσι που το κομμωτήριο γίνεται μια μικρή και κλειστή κοινωνία. Οι κωμικές καταστάσεις μπλέκονταν με δραματικές εξάρσεις, η τρυφερότητα αγκάλιαζε τη δυστυχία και στο τέλος του έργου όλες οι γυναίκες, παρά τις προσωπικές τους απώλειες, βγαίνουν κερδισμένες, αφού έχουν κερδίσει τη φιλία και τη συμπαράσταση των άλλων Χαρακτήρες τόσο διαφορετικοί που έδωσαν τόσο έντονα συναισθήματα χαράς και λύπης, συγκίνησης και ακράτητου γέλιου και άφησαν το κοινό με κομένη ανάσα μέχρι τελευταία στιγμή. Για ποια να πρωτογράψω και πως να αποδώσω στο γραφτό όλη αυτή τη φόρτιση που αισθάνομαι ακόμη δεν ξέρω……Δεν αποδίδονται εύκολα όλα αυτά στο χαρτί…Πείτε η γλώσσα μας, το μεσογειακό ταπεραμέντο, η ψυχή όλων που ακουμπούν με πολλή προσοχή, δίνει μια τελείως διαφορετική εικόνα από τη πρώτη αυθεντική εκτέλεση  …
Και πώς μπορεί να έχει ίδια εικόνα και συναισθήματα με τις δικές μανόλιες? Τα δάκρυα από τα γέλια χάρη της υπέροχης Χρύσας Ζερκιτανιδου που έπαιζε το ρόλο της χήρας «δημαρχέσας» που δεν ήξερε πώς να χαλάσει τα πολλά χρήματα της αγοράζοντας ραδιοφωνικό σταθμό,  κάνοντας ταξίδια, μιλώντας για λιχουδιαστά  γλυκά  και φαγητά. Πώς να μη γελάσεις όταν βλέπεις τη Χρύσα να κοντράρεται  συνέχεια με τη «σκληρή» Έλενα Παλάσκα που με το σκύλο της τον Χίτλερ -που «έφερνε» λίγο με την Μέρκελ- και τη πείραζαν όλα. Γκρίνιαζε με το παραμικρό αλλά στο τέλος «μαλάκωνε»?  Μα δεν πήγαινε μόνο κόντρα με τη Χρύσα αλλά και την ιδιοκτήτρια του κομμωτηρίου, την Ελπίδα  Κατσάνη που  απέδωσε τον ρόλο της με τη τσαχπινιά μα και με σοβαρότητα της επιχειρηματίας, με την ευαισθησία και τη φόρτιση όταν άκουσε την ιστορία της υπαλλήλου που προσέλαβε, της Ανέλ ή Βάλιας Βαντζόλα και τη στοργή της φροντίζοντας την. Μια Βάλια ευαίσθητη και περιποιητική, μια πρωταγωνίστρια που συγκίνησε κι αυτή το κοινό με το παίξιμο της στο τέλος της παράστασης.    
Η Λένα Αποστολίδου και η Ευγενία Τσικοπούλου έπαιξαν τους ρόλους μάνας και κόρης, της Εμ'Λιν και της Σέλμπι που διαφωνούσαν συνέχεια για το αν θα πρέπει να φέρει στο κόσμο ένα παιδί που το ποθούσε πολύ. Ένα παιδί που γνώριζε η μάνα ότι μπορεί να στεκόταν μοιραίο για τη ζωή της κόρης της…..Μια μάνα που έβλεπε το παιδί της να χλομιάζει  και έλιωνε, μια μάνα υπερπροστατευτική, μια μάνα που οι αλλαγές του χαρακτήρα της μας έκανε να σφίξουμε το στομάχι και ο σπαραγμός της έγινε ατέλειωτο δάκρυ στα μάτια του κοινού.  Μόνο αν έχεις γίνει γονιός μπορείς να ταυτιστείς με το παίξιμο της….Πόσο φόρτιση μπορεί να είχε αλήθεια μέσα στη ψυχή της η Λένα Αποστολίδου για να αποδώσει τόσο αληθινά το ρόλο της? Η Ευγενία Τσικοπούλου μπορώ να ομολογήσω είναι μια νέα ευχάριστη έκπληξη στο χώρο….Δεν την έχω ξαναδεί στη σκηνή αντίθετα με όλες τις προηγούμενες μανόλιες και ομολογώ ότι υποδύθηκε άριστα τον ρόλο που την ανέθεσε ο Θανάσης Μαργαρίτης. Αληθινή, με τον χαρακτήρα να εναλλάσσεται συνέχεια και το τόσο  αληθινό παίξιμο την ώρα της λιποθυμίας….
Οι ατάκες ερχόταν τόσο όμορφα δεμένες μεταξύ τους που μετά τον σπαραγμό της απώλειας της κόρης από τη Λένα Αποστολίδου ερχόταν η Ζερκιτανιδου και η Παλάσκα ελαφρύνοντας το βαρύ κλίμα.
Στην κωμική αυτή τραγωδία για την φιλία, την μητρότητα, την απώλεια, την οικογένεια και τον έρωτα, όλες οι γυναίκες θα βρούν κάτι από την δική τους ζωή! Θεωρείται από πολλούς ένα φεμινιστικό μανιφέστο, οι χαρακτήρες και οι διάλογοι μεταφέρουν πολλά και ποικίλα μηνύματα, πέρα από οποιαδήποτε στενά κοινωνικά στερεότυπα…. 
Σήμερα λοιπόν  η δεύτερη παράσταση  στο θέατρο
Commedia και μετά τον Οκτώβρη…Μπορείτε να τηλεφωνήσετε μήπως προλάβετε σήμερα…..

Γιατί αυτές οι έξι ανθισμένες μανόλιες θα συζητηθούν  για πολύ καιρό και δεν θα ξεχαστούν…….