Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Αυτά είναι τα ελληνικά startups με τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση

Η έκρηξη της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια, δεν χωρά αμφισβήτηση. Αν και το ρεύμα των startups ξεκίνησε ως ευκαιρία απεγκλωβισμού από την οικονομική κρίση, σήμερα οι νέες επιχειρήσεις αποτελούν την
ατμομηχανή της δημιουργικότητας, προσελκύοντας όλο και υψηλότερα επενδυτικά κεφάλαια στους γύρους χρηματοδότησης.
Ενδεικτική της κινητικότητας που εμφανίζουν οι startups είναι και η πρόσφατη έρευνα της Endeavor Greece, ενός διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας, σύμφωνα με την οποία το 2013 το ύψος των επενδύσεων προς νέες επιχειρήσεις άγγιξε τα 42 εκατ. ευρώ, ποσό 80 φορές μεγαλύτερο σε σύγκριση με το 2010, όταν η χρηματοδότηση ήταν μόλις 500.000 ευρώ. Τη χρονιά δε που μας πέρασε, 30 ελληνικές εταιρείες, με προεξέχουσες τις εταιρείες τεχνολογίας (έλαβαν περίπου το 50% της συνολικής επένδυσης) κατάφεραν να μαγνητίσουν ισχυρά funds, μεταξύ των οποίων τα Elikonos, Odyssey, Open Fund και PJ Tech Catalyst.
Οι ιδέες «χρυσάφι»
Κεφάλαια ύψους 1,5 εκατ. δολαρίων από το δεύτερο γύρο χρηματοδότησής της ανακοίνωσε πρόσφατα η Workable, η ελληνική startup με έδρα στην Μεγάλη Βρετανία, που απευθύνεται κυρίως σε μικρού και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο και διευκολύνει την επιλογή πρόσληψης προσωπικού. Βασικός χρηματοδότης της Workable ήταν η Greylock IL, ένα επενδυτικό fund με έδρα το Ισραήλ, το οποίο όμως είναι συνδεδεμένο με ένα από τα σημαντικότερα venture capital funds της Σίλικον Βάλλεϋ, την Greylock Partners. Η εταιρεία των Νίκο Μωραϊτάκη και Σπύρο Μαγιάτη, που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2012, είχε «σηκώσει» 950 χιλ. δολάρια από τον πρώτο γύρο χρηματοδότησης, στον οποίο συμμετείχαν το OpenFund II, ένα από τα Jeremie funds, καθώς και ιδιώτες επενδυτές.
Οι επενδύσεις στον «εμπνευστή» των startups στην Ελλάδα, το Taxibeat του Νίκου Δρανδάκη, την πιο επιτυχημένη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα για την χρήση ταξί, δεν έχουν σταματήσει ούτε στιγμή από το 2010, όταν και ξεκίνησε η ιδέα. Πέρσι το Δεκέμβριο το Taxibeat εξασφάλισε νέα χρηματοδότηση ύψους 2,93 εκατ. ευρώ (4 εκατ. δολαρίων) από το επενδυτικό κεφάλαιο Hummingbird Ventures, με έδρα το Λονδίνο. Το ποσό αυτό ανέβασε το συνολικό ποσό χρηματοδότησης που είχε λάβει συνολικά το Taxibeat σε περισσότερα από 5,5 εκατ. ευρώ. Πλέον, ο κύκλος εργασιών που πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής Taxibeat ξεπερνά τα 29,3 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης της υπηρεσίας αγγίζει σε μηνιαία βάση το 18%.
Επενδύσεις κερδίζουν και τα «πράσινα» business plans. Η Intelen, που δραστηριοποιείται στο χώρο της ενεργειακής πληροφορικής, έξυπνης μέτρησης ενέργειας, κατανάλωσης, εξοικονόμησης και συμπεριφοράς στον χώρο των ευφυών δικτύων, πέτυχε μέσα σε 2,5 χρόνια από την επίσημη ίδρυσή της το 2011, να «σηκώσει» τρεις γύρους χρηματοδότησης από Έλληνες και ξένους επενδυτές, συνολικού ύψους 2,1 εκατ. δολαρίων. Η Intelen έχει 10πλασιάσει το ανθρώπινο δυναμικό της, έχει ένα portfolio από έξι καινοτόμα προϊόντα software στον τομέα του «Energy analytics» και εξοικονόμησης ενέργειας. Το 2014 οι δημιουργοί της Intelen εκτιμούν ότι η εταιρεία θα γίνει κερδοφόρα και μάλιστα ότι τα έσοδά της θα υπερβούν το ένα εκατ. δολάρια, δεδομένου ότι βρίσκεται σε φάση υψηλής και ταχύτατης ανάπτυξης στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά.
Η Pinnatta, μία υπηρεσία ανταλλαγής έξυπνων, διαδραστικών, live δηλαδή μηνυμάτων, που συνδυάζουν κείμενο, ήχο, animation και γραφικά, ενώ αξιοποιούν στο μέγιστο τις δυνατότητες των σύγχρονων smartphones (οθόνες αφής, μικρόφωνα, ηχεία, πυξίδα, γυροσκόπιο, πρόσβαση στο internet κτλ), συγκέντρωσε πέρσι το Σεπτέμβριο, στον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης, 1,5 εκατ. δολάρια. Η επένδυση ήρθε από δύο σχήματα: της Odyssey Venture Partners, που ηγήθηκε του γύρου, και του PJ Tech Catalyst. Συμπεριλαμβανομένων και των προηγούμενων επενδύσεων από το ύψος της χρηματοδότησης άγγιξε τα στα 2,2 δισ. δολάρια.
Η πιο πρόσφατη επένδυση έγινε για το λανσάρισμα της νέας έκδοσης του Locish, της εφαρμογής που συνδέει ανθρώπους με κοινές συνήθειες και προτιμήσεις για να ανακαλύψουν μέσα από εξατομικευμένες προτάσεις καινούρια μέρη για φαγητό ή ποτό. Το Locish των Αλέξη Χριστοδούλου και Γρηγόρη Ζωντανού εξασφάλισε πρόσφατα χρηματοδότηση ύψους 820 χιλ. δολαρίων από τρεις πηγές: Το επενδυτικό σχήμα Odyssey Jeremie Partners, το Jeremie Openfund II και τρεις angel investors από τη Silicon Valley, ελληνικής καταγωγής (το Θάνο Τριάντ, το Γιώργο Παπαδόπουλο και από τον ιδρυτή της εταιρίας AdGrok, που πρόσφατα εξαγοράστηκε από το Twitter, τον Αργύρη Ζύμνη).
Διαβάστε εδώ το άρθρο της Βίκυς Κουρλιμπίνης στο capital.gr