Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2015

Τουρισμός, Μάρκετινγκ και βιώσιμη ανάπτυξη

Ο Κάρολος Παπαδάς είναι επισκέπτης εισηγητής στο ΟΠΑ, επιστημονικός συνεργάτης στο ΕΚΠΑ και Υποψήφιος Διδάκτωρ στο Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού
Πανεπιστημίου Αθηνών (η διατριβή του στο Πράσινο Μάρκετινγκ). Έχει σπουδάσει Οικονομικά (ΒΑ), Μάρκετινγκ (MSc) και Επικοινωνία (ΜΑ) στην Μεγάλη Βρετανία και έρευνες του έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Έχει εργαστεί ως σύμβουλος σε ελληνικές και βρετανικές επιχειρήσεις. Μιλήσαμε μαζί του για να μάθουμε κάποια βασικά πράγματα για τις ελληνικές επιχειρήσεις και το σύγχρονο μάρκετινγκ, τον τουρισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ποια η σχέση του Τουριστικού Μάρκετινγκ με την Βιώσιμη Ανάπτυξη;
Όταν το μάρκετινγκ πρωτοεμφανίστηκε, στόχευε στρατηγικά στο μυαλό των πελατών προκειμένου να υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ ανταγωνιστικών προϊόντων. Στη συνέχεια, το μάρκετινγκ άρχισε να στοχεύει στην καρδιά του πελάτη, εξ' ου και τα "love brands". Σήμερα, το μάρκετινγκ έχει αρχίσει να στοχεύει στο πνεύμα των πελατών του (marketing 3.0). Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι εταιρείες μοιράζονται ίδιες αξίες και κοινό όραμα για την κοινωνία και το περιβάλλον με τους πελάτες που προσελκύουν. Πλέον, οργανισμοί και άνθρωποι έρχονται κοντά με τον "μανδύα" της επιχείρησης και του πελάτη αντίστοιχα και με κοινό στόχο την αειφορία και την βιώσιμη ανάπτυξη πέρα και πάνω από προϊόντα ή υπηρεσίες.
Στον τουριστικό κλάδο, η προαναφερόμενη πρακτική έχει άμεση εφαρμογή, καθώς τόσο ο προορισμός καθαυτός, όσο τα τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες και η τοπική επιχειρηματικότητα μπορούν σύντομα να αναδειχθούν, να διαφοροποιηθούν και να ωφεληθούν, ωφελώντας παράλληλα την κοινωνία και το περιβάλλον. Σε αυτό το σημείο έρχεται το μάρκετινγκ να συνεισφέρει με εφαρμογή στρατηγικών φιλικών προς το περιβάλλον και προς όφελος της κοινωνίας.
Το παράδειγμα του Μαραθώνα;
Για παράδειγμα ο Μαραθώνας, πραγματικά προσφέρεται για μία τέτοια στρατηγική καθώς συνδυάζει πολιτισμό, ιστορία, ιδανικά και φυσικό πλούτο. Προϊόντα και υπηρεσίες από την συγκεκριμένη περιοχή θα μπορούσαν να διαφοροποιηθούν σε παγκόσμιο επίπεδο εάν μέσα στην στρατηγική του μάρκετινγκ υιοθετούσαν ανάλογες περιβαλλοντικές και κοινωνικές αξίες.
Πόσο σημαντική είναι μία τέτοια στρατηγική για μία ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση και ειδικά σε μία περίοδο οικονομικής ύφεσης;
Ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πολύ σημαντικό αρχικά να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα ενσωμάτωσης κοινωνικών και περιβαλλοντικών αξιών στην ευρύτερη στρατηγική τους και μετά, εφόσον το πιστεύουν, να επαναπροσδιορίσουν την στρατηγική μάρκετινγκ, ώστε να απευθυνθούν στοχευμένα στους πελάτες τους. Εν προκειμένω, η ελληνική τουριστική μικρομεσαία επιχείρηση απευθυνόμενη σε εγχώριους και μη πελάτες, έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα να αξιοποιήσει άμεσα την πολιτιστική κληρονομιά μας, το κλίμα μας, την γαστρονομική μας παράδοση και άλλα στοιχεία που συνδέονται με το περιβάλλον και την κοινωνία.
Το παράδειγμα της Νεμέας;
Θα σας φέρω ένα παράδειγμα από την ιδιαίτερη πατρίδα μου την Κορινθία και συγκεκριμένα της Νεμέας, όπου τα τελευταία χρόνια παρακολουθώ να γίνεται μία αξιόλογη προσπάθεια στον κλάδο του οίνου. Οι παραγωγοί πραγματικά εκεί ανοίγουν τα σπίτια τους και τα βαρέλια τους, προκειμένου να γίνονται εκδρομές γευσιγνωσίας από διεθνή πανεπιστήμια και ΜΜΕ. Με αυτόν τον τρόπο η επίσκεψη γίνεται βίωμα σε διεθνείς πελάτες, ενώ παράλληλα ενισχύεται η προβολή της αιώνιας παράδοσης της οινοπαραγωγής στον τόπο και προβάλλονται πολιτιστικές πτυχές της περιοχής, όπως τα Νέμεα (αρχαιοελληνικοί αγώνες στίβου).


Διαβάστε τη συνέχεια εδώ

epixeiro.gr