Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

Στα 324 δις. (181% του ΑΕΠ) εκτινάχθηκε το δημόσιο χρέος το 2014 – Αυξήση 2,4 δις. σε ένα τρίμηνο

Στα 8,6 δισ. έφτασαν οι συμφωνίες Repos
Ασυγκράτητο το δημόσιο χρέος της χώρας, το οποίο αυξήθηκε κατά 2,4 δισ. ευρώ στο
τελευταίο τρίμηνο του 2014 φτάνοντας στα 324,127 δισ. ευρώ ή στο 181% του ΑΕΠ.
Πριν από τρεις μήνες, στο τέλος Σεπτεμβρίου, το δημόσιο χρέος είχε διαμορφωθεί στα 321,732 δισ. ευρώ ή στο 179,8% του ΑΕΠ.

Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δείχνουν ότι το δημόσιο χρέος αυξάνεται με τον ίδιο ρυθμό με τον οποίο τρέχει το ονομαστικό ΑΕΠ της χώρας (0,74%).
Επιβεβαιώνουν, με άλλα λόγια, την περιβόητη «δυναμική του δημόσιου χρέους». 
Παρά το «κούρεμα» και το πρόγραμμα επαναγοράς που προηγήθηκαν, το μέγεθός του συνεχίζει να προκαλεί συνθήκες ασφυξίας στην οικονομία χτυπώντας καμπανάκι για μία νέα αναδιάρθρωση.
Σε σχέση με το 2013, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 5 δισ. ευρώ, ενώ για το 2014 ο πήχης είχε τοποθετηθεί στα 321,8 δισ. ευρώ.
Για φέτος, το δημόσιο χρέος θα παραμείνει στα υψηλά αυτά επίπεδα. 
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών, θα διαμορφωθεί σε 324,1 δισ. ευρώ με όποιες επισφάλειες έχει η συγκεκριμένη εκτίμηση, λόγω των αβεβαιοτήτων που ελλοχεύουν για την ανάπτυξη που θα σημειώσει φέτος η ελληνική οικονομία (2,9% είναι ο στόχος του προϋπολογισμού).
Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία αφορούν το συνολικό χρέος ή χρέος κεντρικής κυβέρνησης, το οποίο συμπεριλαμβάνει τους τίτλους που κατέχουν Ελληνες και ξένοι θεσμικοί επενδυτές και ιδιώτες αλλά και τα ομόλογα που κατέχουν κρατικοί φορείς, όπως ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.
Τα ομόλογα των φορέων γενικής κυβέρνησης αποτελούν το ενδοκυβερνητικό χρέος, το οποίο υπολογίζεται σε 7,2 δισ. ευρώ και αφαιρείται από το συνολικό και προκύπτει το χρέος γενικής κυβέρνησης, που παρακολουθούν η Κομισιόν και οι αγορές.
Αμετάβλητες παρέμειναν για το ίδιο διάστημα οι εγγυήσεις που παρέχει το Δημόσιο προς δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για τον δανεισμό τους από ελληνικές ή ξένες τράπεζες. Ειδικότερα, το ύψος των εγγυήσεων που χορηγήθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο τον Δεκέμβριο του 2014 διαμορφώθηκαν σε 16,6 δισ. ευρώ από 16,7 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο.
Στο τέλος Δεκεμβρίου τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου ήταν 2,574 δισ. ευρώ από 2,260 δισ. ευρώ που ήταν πριν από ένα τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας έτσι τις ανησυχίες που είχαν εκδηλωθεί το προηγούμενο διάστημα και οι οποίες είχαν να κάνουν με τον τρόπο κάλυψης των υποχρεώσεων του κράτους από τη στιγμή που η Αθήνα – λόγω της διακοπής της 5ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από την τρόικα – δεν μπορούσε να πάρει τη δόση των 7,2 δισ. ευρώ.
Στοιχείο, που είναι ενδεικτικό για τον εφιάλτη των πληρωμών που έζησε η προηγούμενη κυβέρνηση, είναι ότι για να μπορέσουν να καλυφθούν όλα τα έξοδα του προϋπολογισμού (μισθοί, συντάξεις, δάνεια, τόκοι) το Γενικό Λογιστήριο «σκούπισε» 3,1 δισ. ευρώ από τα ταμειακά υπόλοιπα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Σύμφωνα με αξιωματούχους του Γενικού Λογιστηρίου, οι πράξεις Repoς που επισύναψε το Δημόσιο έφτασαν τα 8,6 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο, από 5,5 δισ. ευρώ που ήταν το ύψος των συμφωνιών τον Σεπτέμβριο του 2014.
Σε ανάλογες κινήσεις προχώρησε και η υφιστάμενη κυβέρνηση για να μπορέσει να ξεπεράσει τη χρηματοδοτική ασφυξία του Μαρτίου.
Η λύτρωση από τη σημερινή δύσκολη κατάσταση ήρθε για τον Γιάνη Βαρουφάκη από τα έντοκα.
Βέβαια μπορεί ο ΟΔΔΗΧ να άντλησε 1,14 δισ. ευρώ από τη χθεσινή δημοπρασία των εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας, όμως το κόστος της έκδοσης ήταν μεγαλύτερο από την προηγούμενη. 
Το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 2,97%, αυξημένο κατά 22 μονάδες βάσης σε σχέση με την προηγούμενη αντίστοιχη έκδοση του Φεβρουαρίου (2,75%).
Μάριος Χριστοδούλου

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 
Δημόσιο Χρέος είναι το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης η οποία περιλαμβάνει την Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα. Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή στην Κεντρική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κανονισμό της, ως προς τον προϋπολογισμό εξόδων και τον ισολογισμό−απολογισμό αυτής. Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και οι υποδιαιρέσεις τους σε ειδικούς φορείς είναι διοικητικές της μονάδες και μονάδες του προϋπολογισμού της, χωρίς αυτοτελή νομική προσωπικότητα.
Το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης διαφέρει από το Χρέος της Γενικής Κυβέρνησης (Χρέος κατά Μάαστριχτ) κατά το ποσό του ενδοκυβερνητικού χρέους και λοιπών στοιχείων που προβλέπονται από τον ESA.