Τρίτη 5 Μαΐου 2015

Διόδια και παραχώρηση οδικών αξόνων

Επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων
Με γνώμονα τα κέρδη των εταιρειών

Το σχέδιο της κυβέρνησης για μείωση της τιμής των διοδίων περιλαμβάνει την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, για να μη χάσουν οι τράπεζες και οι κατασκευαστικές ούτε ένα ευρώ από τα προϋπολογισθέντα κέρδη! Αυτό αποκαλύφθηκε το περασμένο Σάββατο, από συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη.
Όπως προαναγγέλλει ο υπουργός, η κυβέρνηση συνδέει μια πιθανή μείωση της τιμής των διοδίων, που έχουν γίνει «φωτιά» για τα λαϊκά νοικοκυριά (τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί σε κάποιες περιπτώσεις έως και 500%) με την κατά περίπτωση επέκταση του χρόνου παραχώρησης, που σήμερα είναι σταθερός στα 35 χρόνια, ώστε αυτός να φτάσει στα 40 με 45 χρόνια.
«Θεωρούμε ότι ο χρόνος παραχώρησης δεν μπορεί να είναι σταθερός. Αυτό θα αλλάξει, και θα παρακολουθεί την οικονομική κατάσταση της χώρας. Θα πάμε σε χαμηλά διόδια για όλους, και όταν έχουμε χαμηλό φόρτο θα αυξάνεται η διάρκεια της σύμβασης, αλλά θα μειώνεται όταν θα ανεβαίνει η κυκλοφορία, διασφαλίζοντας και τα κέρδη των εταιρειών», σημειώνει ο αρμόδιος υπουργός. Τι σημαίνει αυτό; Ως γνωστόν, οι συμβάσεις παραχώρησης που έχουν ψηφίσει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ τα προηγούμενα χρόνια, συνδυάζουν το στοιχείο της διάρκειας παραχώρησης με το προσδοκώμενο οικονομικό όφελος των μεγαλοεπιχειρηματιών.
Σενάριο υπέρ των εταιρειών
Έτσι, τώρα, η συγκυβέρνηση εξετάζει το εξής σενάριο: Εάν κάποια από τις εταιρείες δεν έχει καταφέρει να συγκεντρώσει το προσδοκώμενο ποσό από τα διόδια μέσα στο χρονικό όριο της παραχώρησης (π.χ. 30 ή 35 χρόνια) τότε θα επεκτείνει τη χρονική διάρκεια της παραχώρησης. Αυτό, εδώ και αρκετό καιρό το ζητούν και οι ίδιες οι εταιρείες βλέποντας ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης έχει μειωθεί αρκετά η κυκλοφορία των οχημάτων και άρα η πληρωμή των διοδίων! Έτσι, και τα διόδια διατηρούνται - έστω και μειωμένα αλλά σε κάποιες περιπτώσεις - και οι εταιρείες έχουν εξασφαλισμένα κέρδη για περισσότερα χρόνια. Μία ακόμα πλευρά είναι ότι αυτές οι συμβάσεις προβλέπουν τη δημιουργία νέων σταθμών είσπραξης διοδίων παράπλευρων και μετωπικών, που αναγκάζουν τους οδηγούς να πληρώνουν διόδια ακόμα και για τοπικές μετακινήσεις από τη δουλειά στο σπίτι.
Σύμφωνα με τον Χ. Σπίρτζη, «είναι παράλογο οι τράπεζες να θέλουν να πάρουν πίσω τα κεφάλαιά τους μέσα σε 10 χρόνια, να έχουμε υψηλά διόδια και να μην μπορούν οι πολίτες να μετακινηθούν». Άρα, αυτό που κάνει η κυβέρνηση είναι να διατηρεί τα ληστρικά διόδια για δρόμους που πλήρωσε και ξαναπλήρωσε ο λαός και η όποια μείωση γίνεται με γνώμονα να διασφαλιστεί η υψηλή κερδοφορία των ομίλων που εκμεταλλεύονται τους αυτοκινητόδρομους.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Τ.Ε. ΠΙΕΡΙΑΣ ΤΟΥ Κ.Κ.Ε.