Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

Ξεκίνησε η μάχη της μπύρας

Φωτογραφική η διάταξη για αύξηση του ΕΦΚ στις μικροζυθοποιίες, υπογραμμίζει ο Δ. Πολιτόπουλος της Ζυθοποιίας Μακεδονίας - Θράκης (Βεργίνα). Όχι από Π. Καμμένο στο μέτρο που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο. Γιατί χτυπά μόνο τους Ελληνες ζυθοποιούς.
"Φωτογραφική" χαρακτηρίζει, με δήλωσή του στο Euro2day.gr ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος, ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας – Θράκης (παράγει τη μπύρα Βεργίνα), το άρθρο του πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπει αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης της μπίρας που παράγεται από μικρά ανεξάρτητα ζυθοποιεία.
Πριν από λίγο ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Καμμένος δήλωσε μέσω twitter πως δεν πρόκειται να ψηφίσει το μέτρο. Συγκεκριμένα ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ και Κυβερνητικός εταίρος σε ανάρτηση του έγραψε: «Η φορολόγηση της ελληνικής μπύρας που ζει τη Θράκη και μικρές ζυθοποιίες σε όλη την Ελλάδα ΔΕΝ ψηφίζεται ούτε αποτελεί προαπαιτούμενο».

Με βάση το συγκεκριμένο άρθρο, οι μειωμένοι συντελεστές που ισχύουν για τα ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιεία διαφοροποιούνται ανάλογα με τον όγκο της ετήσιας παραγωγής των ζυθοποιείων, φτάνοντας έως και το 75% του ισχύοντος συντελεστή. Από το μέτρο αυτό η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα εισπράξει το 2016 ποσό ύψους 3,4 εκατ. ευρώ.
Μέτρο με το οποίο, σύμφωνα με στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς, στοχοποιούνται 4 από τις συνολικά 30 μικροζυθοποιίες που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα και κυρίως οι δύο "μεγάλοι" μικροζυθοποιοί της χώρας, η Ζυθοποιία Μακεδονίας – Θράκης και η εζα και δευτερευόντως οι Ροδίτικες ΒΑΠ και Magnus - Παπαδημητρίου.
Το παράδοξο σύμφωνα με τον κ. Πολιτόπουλο είναι ότι συγκεκριμένο μέτρο δεν υπήρχε ούτε στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ ούτε ως πρόταση των δανειστών. Για τον λόγο αυτό, ο ίδιος διερωτάται για ποιο λόγο το συγκεκριμένο άρθρο μπήκε στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, ποιος το έβαλε και τι ακριβώς εξυπηρετεί. "Το συγκεκριμένο άρθρο, χτυπά τους Έλληνες ζυθοποιούς, και δεν ακουμπά καθόλου τους δύο πολυεθνικούς παίκτες που δραστηριοποιούνται στη χώρα", συμπληρώνει ο ίδιος.
Οι επιπτώσεις, σε περίπτωση που το συγκεκριμένο άρθρο ισχύσει και δεν αποσυρθεί, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την μικροζυθοποιία. Και αυτό γιατί όπως υποστηρίζει ο κ. Πολιτόπουλος εξαιτίας του συγκεκριμένου μέτρου μια κερδοφόρα επιχείρηση θα γυρίσει σε ζημιές. Ως παράδειγμα φέρνει ο ίδιος την περίπτωση της εταιρείας του τη Ζυθοποιία Μακεδονίας – Θράκης, η οποία θα επιβαρυνθεί με επιπλέον κόστος 1,6 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα από κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ που παρουσίασε πέρυσι να γυρίσει σε ζημιές 100 χιλ. ευρώ.
Βέβαια πάντα υπάρχει η λύση, οι μικροζυθοποιίες που θα επιβαρυνθούν από την εφαρμογή αυτού του μέτρου να περάσουν το κόστος αυτό στην κατανάλωση, αυξάνοντας την τελική τιμή. Εμπορική πολιτική η οποία θα τις πλήξει σε επίπεδο κατανάλωσης αφού δεν θα έχουν το συγκριτικό πλεονέκτημα της τιμής όπως λέει ο κ. Πολιτόπουλος.
Άλλωστε η Βεργίνα και λόγω τιμής –σ.σ. τα τελευταία χρόνια έχει ακολουθήσει μια πολύ δυνατή εμπορική πολιτική- έχει καταφέρει να ελέγχει σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μερίδιο 6% όταν οι υπόλοιπες 29 μικροζυθοποιίες ελέγχουν 8% και οι δύο μεγάλοι του κλάδου, δηλαδή η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ελέγχουν το υπόλοιπο 86%.
Πάντως αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα στην εγχώρια αγοράς μπύρας η οποία χαρακτηρίζεται ολιγοπωλιακή από τον κ. Πολιτόπουλο. Η καθυστέρηση στην έκδοση της απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποτελεί ένα ακόμη αγκάθι. "Εμείς θέλουμε" λέει στο Euro2day.gr, "μια Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία να αποδίδει δικαιοσύνη σε εύλογο χρονικό διάστημα. Θέλουμε μια Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία να ρυθμίζει την αγορά αλλιώς θα μιλάμε για Άγρια Δύση."
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το εάν συντρέχει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά του ζύθου, κάτι που αρνείται κατηγορηματικά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, καθαρογράφεται, ωστόσο δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο πότε θα δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και θα κοινοποιηθεί στα εμπλεκόμενα μέρη. Υπενθυμίζεται ότι η 600 σελίδων εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού κοινοποιήθηκε στα εμπλεκόμενα μέρη στα τέλη Δεκεμβρίου 2013, ενώ οι συνεδριάσεις της ολομέλειας ολοκληρώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2014, οπότε και ελήφθη η απόφαση, η οποία για να κοινοποιηθεί πρέπει να δημοσιευθεί στο ΦΕΚ
Βέβαια η κλιμακωτή αύξηση των μειωμένων συντελεστών που ισχύουν για τα μικροζυθοποιεία δεν αποτελεί το μόνο μέτρο που πλήττει τη συγκεκριμένη επιχειρηματική κοινότητα. Είχε προηγηθεί τον Αύγουστο η ψήφιση του νομοσχεδίου που περιελάμβανε τις εφαρμοστικές διατάξεις της συμφωνίας που είχε υπογραφεί τον Ιούλιο, στο οποίο υπήρχε ένα ακόμη άρθρο με το οποίο επιβαρύνονται οι μικροζυθοποιίες και κατ' επέκταση οι καταναλωτές.
Συγκεκριμένα με τις διατάξεις του Μνημονίου ο φόρος μπύρας 3% υπέρ του Δημοσίου αντικατέστησε τον δημοτικό φόρο μπύρας που ίσχυε. Επί της ουσίας αυτό που ισχύει σύμφωνα με στέλεχος μικροζυθοποιίας είναι ότι οι μικροζυθοποιίες επιβαρύνονται με 1 ευρώ ανά κιβώτιο και τα μεγάλα ζυθοποιεία με 0,30 ευρώ ανά κιβώτιο, και αυτό γιατί ο φόρος αυτός επιβάλλεται επί της αξίας του ζύθου και όχι επί του όγκου παραγωγής.