Τετάρτη 13 Απριλίου 2016

Σχόλιο του Πρόεδρου του ΣΕΒΕ, Δρ. Κυριάκου Λουφάκη για την αγορά του Ιράν

Ο ενθουσιασμός της παγκόσμιας επιχειρηματικής κοινότητας μετά την άρση των κυρώσεων στο Ιράν εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων ισχυρών οικονομιών, όπως οι ΗΠΑ,
η Ρωσία και η Κίνα βασίζεται στο γεγονός ότι ως αγορά το Ιράν προσφέρει σημαντική δυναμική και εξαιρετικές ευκαιρίες για ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, τόσο σε επίπεδο επενδύσεων όσο και εξαγωγών.

Αν δούμε πιο προσεκτικά τα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη της οικονομίας θα διαπιστώσουμε ότι πρόκειται για έναν «κοιμισμένο γίγαντα» και μάλιστα η Κυβέρνηση του Ιράν φιλοδοξεί να αναδείξει τη χώρα ως περιφερειακή υπερδύναμη στα επόμενα χρόνια (στόχος η δαπάνη για Ε&Α στο 4% μέχρι το 2030).

Αν και κατατάσσεται στις αναπτυσσόμενες οικονομίας, το Ιράν μπορεί να θεωρηθεί ως μια προηγμένη χώρα. Το Ιράν έχει ισχυρές βιομηχανίες όπως κατασκευής αυτοκινήτων, καθώς και φαρμακευτικών. Το επίπεδο εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα υψηλό (98% ποσοστό αλφαβητισμού στην νεολαία και 58% ποσοστό εγγραφής σε ανώτατη εκπαίδευση – παρόμοια ποσοστά με χώρες όπως Γαλλία και Γερμανία). Επιπλέον, παρά την οικονομική απομόνωση, οι Ιρανοί είναι διεθνώς προσανατολισμένοι περισσότερο απ’ όσο νομίζουμε. Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι υποχρεωτική στο σχολείο (πολύ υψηλό ποσοστό ατόμων μιλά γερμανικά), ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται εκτενώς  ως μέσο ενημέρωσης για τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις (διείσδυση διαδικτύου πάνω από 50%). Επιπλέον, σημαντικός σύνδεσμος του Ιράν με την παγκόσμια αγορά είναι η ιρανική διασπορά, που υπολογίζεται μεταξύ 4-5 εκατ. ανθρώπων και εντοπίζεται σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αμερική.

Μετά την χαλάρωση των κυρώσεων το Ιράν ανακοίνωσε τα σχέδιά του για σημαντική αύξηση της παραγωγής, προσφέροντας ευκαιρίες σε ξένες εταιρείες, με την απαραίτητη τεχνογνωσία και οικονομική ισχύ. Με συνολική καταναλωτική δαπάνη $180 δις., η αγορά του Ιράν αποτελεί αδιαμφισβήτητο πόλο έλξης για ξένες εταιρείες. Μάλιστα ο νεαρός πληθυσμός δείχνει ήδη μια προτίμηση στις ξένες μάρκες. Σύμφωνα με έρευνα, το 66% των ερωτηθέντων προτιμά εισαγόμενα εμπορεύματα, επειδή θεωρεί ότι έχουν καλύτερη ποιότητα.

Σήμερα, κύρια πηγή εισαγόμενων προϊόντων είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Κίνα, αντιπροσωπεύοντας το 31% και το 25% του συνόλου αντίστοιχα, ωστόσο 87% των Ιρανών καταναλωτών θεωρούν ότι οι γερμανικές μάρκες είναι υψηλής ποιότητας, με το αντίστοιχο ποσοστό για τις κινεζικές να ανέρχεται σε 18%.

Δεδομένης της ανάγκης των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων για επέκταση και διαφοροποίηση των αγορών-στόχων τους, το Ιράν δείχνει να αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία, την οποία και δεν πρέπει να προσπεράσουμε. Εμείς στον ΣΕΒΕ, από την πλευρά μας, έχουμε θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα μας το Ιράν, παρακολουθούμε στενά, ενημερωνόμαστε και οργανώνουμε δράσεις για τη συγκεκριμένη αγορά, με σκοπό την υποβοήθηση των μελών μας για την αποτελεσματική προσέγγισή της."